De wekkers zijn vandaag vroeg gezet, alhoewel dit niet voor de gemiddelde STG-er nodig is – die kunnen toch niet slapen.. Weekend Vogezen van start! We verzamelen ons om 4.45 ’s morgens om daarna de rit te maken – de naam zegt het al – VOLGAS naar de Sportherberg (Plombières les Bains) waar Anita en Michel Snel ons opwachten en gaan voorzien van een sportief weekend! Onderweg een tankbeurt in Luxemburg heeft geen zin gehad, althans niet voor het besparen van de centen.. heel even voelde we ons bekend met al die fotograven langs de snelweg, totdat later er een rekening van volgt…

Aangekomen (wat het hele dorp niet ontging .. BRAAMWHMM) ligt er een goede bodem voor ons te wachten. Snel de fietsen gereed en beginnen met een ‘inkomertje’. Vorig jaar zijn we onvoorbereid de bergen in gegaan waardoor de routes wat creatief gingen, dit jaar hebben we Michel die alles keurig heeft uitgepijlt en zijn systeem klaar heeft staan om alle fietscomputertjes te updaten.

Een route vals plat van zo’n 65KM met iets meer dan 750 hoogte meters gaat van start. Over Raon-aux-Bois naar Hadol gaan we naar de stop in het midden in Xertigny. Een koffiestop in de snackbar, we doen het er mee.

De rit gaat door wat dorpjes maar voornamelijk dus het groen, een zeer mooi gebied! We moeten ons wel wat haast maken daar er storm en regen op komst is. Rond ongeveer half 4 in de middag zou het losgaan en je merkt aan de opkomen wind en grauwe lucht dat dat niet is gelogen. Regenjacks aan en door, ondanks de dreiging komen we droog aan in het dorp voor de herberg.. ofwel de eerste dag geslaagd en dat moet gevierd worden met een drankje.. of meer..

Een drankje vinden in Frankrijk valt blijkbaar niet mee. De slingers hangen uit in het dorp, feestweek zou je zeggen, maar geen bar die er open is. Nou een dan, alleen 10 dezelfde glazen dat is dan weer te veel gevraagd. De wolken barsten ondertussen los dus we gaan even naar binnen het cafe.. ehh.. gokpaleis in. Men had het hier drukker met paard rennen wedden dan drank schenken 😉

De tijd gaat snel en om ons diner te halen moeten we nu echt wel terug. Blijkt er een klim van beneden dorp naar de herberg boven te zitten .. oke, het is 7 – 9 procent, maar met wat drank in de beneden toch wel een uitdaging.

Michel en zijn vrouw verzorgen ons een goede maaltijd bestaande uit vooraf rooie uien, varkenswang en een heerlijk dessert! Dat we het nodige aan gassen hiervoor moeten laten ontsnappen (in combinatie met de gelletjes en energie repen) was dus geen verrassing.

DE zaterdag breekt aan waar de tocht gemaakt worden waarvoor we zijn gekomen! Michel heeft een route naar gebergte Hogchte in elkaar gezet. Het wordt een rit van tegen de 130KM en er zal zo’n 2200 hoogte meters in voorkomen. Het blijft vandaag droog en de temperatuur varieert tussen de 9 en 17 graden. Ideaal bij het klimmen, koud bij het afdalen.

Na het ontbijt de flessen vullen en de fietscomputers van de rit voorzien en gaan!Een eerste stop pakken we voor de eerste lange klim na zo’n 30 KM vals plat. Het nodige aan drank van gisteravond kon hier weg gespoeld worden met een lekker bak koffie.

De rit gaat vanaf Vagney met een klim van 7KM, het begint met een gemiddelde van 4 a 5 procent en eindigt met een stukje van zo’n 9 procent. Een goede opwarmer. De 9 procent en steiler gingen we daaarna wel omlaag en bereikte het stadje Les Rochettes in een mum van tijd.

In het stadje hadden we de avond ervoor gereserveerd bij een Italiaan voor een heerlijke pasta maaltijd. Alleen waren we nu net 50KM onderweg en was het een uur vroeger dan gepland 11.00 uur. Na een dik uur wachten heb je dan toch je maaltijd (wat overigens wel goed was), wijntje erbij… en gereed voor de grote klim!

Een klim van 9 kilometer langs die zo’n 7 a 8 procent is, stukken van 10% procent en de max gemeten is 12 procent stijging. Boven aangekomen hadden we nog toetje voor petto! Het dak van de Vogezen, met iets meer dan een kilometer klimmen en percentages van 16% bereiken we de top. Maar het is het waard.. een uitzicht van 360graden over de gebergte!

Een lange afdaling gaat ons tegemoet, zo’n 13 kilometer naar beneden de berg. Hier kwamen we wel wat verschil in dalers tegen; waar de een 65km/u ging – deed een ander dit met 85km/u! Aan de voet van de afdaling een handje klap want ja we hebben het ergste wel gehad … NOT!

Niet geweten dat vanaf La Bresse een afslag gedaan wordt naar nog zo’n klim! Een kilometer of 8 pakken we weer omhoog en gelukkig met een percentage van maximaal 6 a 7 procent. De weg gaat lekker omlaag en daarna vlak naar het einde. De beentjes verdienen dit uitrijden wel.

Op dit punt vermoed is dat Michel ons even had willen terugpesten .. een paar kilometer omhoog met zo’n 7 procent. We beginnen het nu wel te merken dat we opraken.
En met het laatste stukje van dorp naar de herberg (we waren hem na gisteren niet vergeten) zijn we met zijn alle met een voldoening terug gekomen!

(Het avondprogramma wordt even achterwegen gelaten, evenals de zondagmorgen rit … waar we niet verder dan het aantrekken van onze kleren zijn gekomen)

Mannen het was een fantastisch weekend, voor veel zijn er records gebroken en hebben we goed aan elkaar aangepast. Nu al zin in een rit volgend jaar!